Pirmas
įspūdis mane ištinka stovint Eindhoveno oro uoste prie įlaipinimo vartų ir žvelgiant į
nusidriekusią eilę tamsaus gymio vyrų juodais plaukais su dželabomis, moteris
besislepiančiais po įvairiaspalvėmis hidžabomis, suprantu kad kelionės bus į dar neatrastą kraštą, kad
tai nebus aristokratiškoji Europa, su nustatytomis tvarkomis ir taisyklėmis,
nepriekaištinga kalba, laiku išvykstančiais autobusais, .. ir tai nepaprastai
jaudina.
Atskridus
į Feso oro uostą bandom sužinoti kaip nusigauti iki miesto, kuris yra maždaug už
13 km, ženklai lyg ir rodo kad čia turėtų būti autobusas, bet jo nėra. Viskas
būtų paprasčiau jeigu mokėtume arabiškai arba prancūziškai, su anglų kalba čia
sekasi sunkiau, kartais praverčia mano ispanų kalbos žinios. Besidairant
autobuso pakalbinu du likimo draugus turistus, mums pažindinantis ir
aiškinantis kur kuriems reikia nuvažiuoti prisistato taksistas su pasiūlymu mus
nuvežti į miestą už 120 MAD (Maroko dirhamai) sumą, kursas grubiai skaičiuojant 1 Euras vertas 10 MAD, apsvarstę pasiūlymo atsisakome ir važiuojame susirastu vietiniu autobusu Nr. 16 už 4 MAD žmogui.
Maroke
reikia/būtina mokėti derėtis, mums ši dalis sekasi prasčiausiai, smagu žiūrėti
į olandą, kuris puikiai susitaria prancūziškai, mums pakeliui, ir jau iš
traukinių stoties mes Taxi lekiam sparčiai temstančio miesto gatvėmis savo
pirmojo hostelio link.
Šį,
pirmąjį hostelį ir paskutinėm dviem naktims kitą, esu rezervavusi per
booking.com, ieškodama žiūrėjau kad kainos ir kokybės santykis būtų optimalus
ir nebūtų baisu užmigti su skorpionais :) Draugiškas patarimas prieš apsistojant
nakčiai pasižiūrėti į kambarį, ar duše yra karštas vanduo, patalynės ir
rankšluosčių švara abejotina, bet mokant už naktį 10-20 Eurų tai yra sakykim
normalu :) Mes turim miegmaišius, tai suteikia švariai saldaus miego garantą ;)
Po skrydžių ir pirmųjų įspūdžių grimztam į tūkstančio ir vienos nakties
pasakas..
Paryčiais,
maždaug apie penktą ryto, prabundu nuo kvietimo maldai balsų, medinoje
(senamiestyje), kurioje yra virš tūkstančio mečečių, jie nenutrūkstamai aidi ir
susimaišo į vieną, nesuprantamą skambesį, kuris pradžioje nejaukiai išgąsdina,
suprantu kad tai kultūros dalis, kurioje dabar gyvename. Užsimerkiu, bandau
įsivaizduoti kaip tūkstančiai vyrų sinchroniškai nusilenkia į Mekos pusę. Brėkšta.
Fes trečias pagal dydį Maroko miestas, įsikūręs Atlaso kalnų papėdėje, įtrauktas į UNESCO saugomų objektų sąrašą, įkurtas 8 amžiuje ir dabar turint
apie milijoną gyventojų. Kelionių
vadovas rašo „pasiklyskite medinoje“, bet labai nesinori, todėl smalsumo ir
patogumo sumetimais priimame mūsų hostelio administratoriaus pasiūlymą eiti į
mediną su vietiniu gidu. Abdul, garbingo amžiaus senjoras, kalba angliškai,
vedžioja skersai išilgai po siaurų gatvelių, knibždančių gatvės prekeiviais,
turistų grupėmis ir asiliukais, labirintą. Žinoma mus nuveda ir į parduotuvėles,
kuriose tarsi tarp kitko pasakoja istorijas apie skraisčių audimą, po
pasakojimų seka tų pačių skraisčių vyniojimas aplink galvas ir žinoma švelnūs bandymai susukti mums galvas tomis jų skraistėmis J Kitoje parduotuvėleje
viskas iš gryniausio argano ir kiti spąstai turistams.
Tačiau
taip pat išgirstam keletą faktų ir istorijų, aplankom Korano mokyklą, kuri
nustebina gyvenamųjų kambariukų mažumu, pamatom kaip kepama duona, esam pavaišinamos
saldumynais. Šauni popietė baigiasi garsiosiomis odų raugyklomis, aplink kurias
įsitaisiusios jau pagamintų odinių gaminių parduotuvės. Nuo jų stogo atsiveria
visas vaizdas tarsi į kokią skaistyklą, prie kubiliukų su įvairiausių spalvų
tirpalais ar natūraliu mėšlu triūsia vyrai tampydami gyvūnų odas. Smarvė uch,
mus palydėjęs pardavėjas tikina, kad tai netoksiška, darbininkams ji
nekenksminga. Šios odos raugyklos egzistuoja šimtmetį ir procesas beveik nėra
pasikeitęs. Iš pradžių odos mirkomos karvių šlapime, negesintose kalkėse,
vandenyje ir druskoje. Kailiai yra mirkomi apie dvi tris dienas, kol netenka
riebalų, plaukų ir būna paruošti tolimesniam apdorojimui. Juos merkiama į
balandžių mėšlo ir vandens tirpalą, kuris veikia kaip minkštiklis ir leidžia vėliau
nusidažyti odai. Kailiai dedami į kubiliukus su natūraliais augaliniais dažais,
pavyzdžiui: aguonų gėlės (raudona), indigo (mėlyna), chna (apelsinų), kedro
(ruda), mėtos (žalia) ir šafrano (geltona). Procesas įspūdingas, vertas
aplankyti keliajant Fesu.
Iš Feso
mūsų kelias sukasi į Meknesą, esantį 60 km nuo Feso, pasiekiamas traukiniu arba
autobusų. Verta paminėti kad traukinių stotys žavi savo tvarkingumu ir
punktualumu. Mekenese planuota tik praleisti dieną be nakvynės, svarbiausia
dienos plano dalis nuvažiuoti į Volubilį, geriausiai išsilaikiusius Romos
imperijos miesto griuvėsius. Vos išėjus iš traukinių stoties pirmas slaptažodis
kurį išgirstam – „Volubilis“. Nežinau kaip, bet susitariam kad mus nuveš iki
miesto ir parveš, vairuotojas nekalba jokiom kitom kalbom tik arabų ir
prancūzų, mes kaip tyčia nekalbam jomis, sėdim ir dairomės į apylinkes,
pavasaris lekia pro langus ir skaisti saulė dar labiau šypsosi.
Vakarėja,
sėdim Supratour‘o autobusų kompanijos biure – stotyje ir laukiam naktinio
autobuso į Dykumą...
1 komentaras:
gv347 replica bags online hz963
Rašyti komentarą